Case

Go Viral

Een 'serious game' over COVID-19-complotten.

Wat we deden

Serious game, Naming, Concept, Design, Development

1-gv-caseheader

Uitdaging

Hoe kunnen we mensen helpen feit van fictie te onderscheiden tijdens een pandemie?

Oplossing

Een spel waarmee spelers kunnen experimenteren met desinformatie over het coronavirus, waardoor ze gewapend zijn tegen nepnieuws. Gemaakt in samenwerking met de Britse overheid, DROG en het Social Decision-Making Lab van de Universiteit van Cambridge.

Meer resistent tegen desinformatie

Go Viral! maakt deel uit van de strijd van de Britse regering tegen nepnieuws. De game geeft spelers een voorproefje van de technieken en motivaties achter de verspreiding van desinformatie over het coronavirus – waardoor ze nepnieuws kunnen herkennen en beter bestand zijn tegen desinformatie.

Het centrale verhaal van het spel, waarin je opklimt tot de rang van superverspreider van desinformatie, wordt gepresenteerd via een reeks chatberichten.

Valse artsen en remedies

Het ontwerp is stoer en kleurrijk, het spel is op elk apparaat te spelen en duurt slechts vijf minuten. Spelers ontdekken hoe echt nieuws in diskrediet wordt gebracht door het exploiteren van valse artsen en remedies, en hoe valse geruchten zoals de beruchte 5G-samenzwering worden gepromoot.

Speel de game hier.