Serious games
Een nieuw perspectief op leren en beleven.

Uitdaging
Een serious game is een goede manier om een lastig onderwerp inzichtelijk te maken. Kort samengevat is het een online spel waar je iets van leert. Bijvoorbeeld omdat het je voor een uitdaging stelt waar je zelf een oplossing voor moet bedenken. Zelf een strategie verzinnen, experimenteren en leren van je fouten is leuker en werkt veel beter dan een lesboek lezen.
Onze serious games
We maakten prijswinnende games die vertaald zijn in tientallen talen en gespeeld worden door miljoenen mensen. Games voor stichtingen en bedrijven, maar ook voor de Nederlandse, Britse en Amerikaanse overheid.
Bad News
Een van onze succesvolste games is Bad News, dat jongeren leert hoe nepnieuws werkt. We ontwierpen en ontwikkelden een game waarin je zelf de rol van nepnieuwsmaker speelt en door de Verteller wordt meegenomen in een spannend verhaal. Spelers bedenken zelf hoe ze zoveel mogelijk schade aanricht in de game en begrijpen daardoor hoe nepnieuws in de echte wereld werkt. Deze vorm werkt veel beter dan een theoretische les, en werkt echt: op basis van de verzamelde speldata toonde een wetenschappelijke studie door de Universiteit van Cambridge aan dat spelers van het spel “immuun” raken voor nepnieuws. We maakten Bad News in samenwerking met Tilt.
Cat Park
Cat Park is een gratis browsergame ontwikkeld in samenwerking met het U.S. Department of State’s Global Engagement Center en onderzoekers van de University of Cambridge. In dit interactieve verhaal ben je tegenstander van een denkbeeldig “kattenpark” en gebruik je opzettelijke desinformatie–zoals click‑bait, emotionele koppen, meme‑politiek, visuele manipulatie en polarisatie–om de publieke opinie te beïnvloeden. Onderzoek toont dat spelers na het spelen gemiddeld 19 % beter zijn geworden in het herkennen van desinformatie en 15 % minder geneigd zijn dergelijke content te delen. De game duurt zo’n 15–20 minuten en dient als “pre‑bunking” – een vaccin tegen nepnieuws door actieve blootstelling in een veilige setting.
Harmony Square
In Harmony Square word je ingehuurd als Chief Disinformation Officer van een fictieve vredige wijk, Harmony Square, en moet je via vier korte levels misleidende tactieken inzetten—zoals trolling, emotionele manipulatie, amplificatie met bots, complottheorieën en polarisatie—om sociale onrust te veroorzaken. Uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat spelers na afloop significant beter zijn in het herkennen van politieke desinformatie, zich zekerder voelen in hun oordeel, én minder geneigd zijn om misleidende content te delen.
Meer games
Andere games die we hebben ontwikkeld zijn o.a. Go Viral! over Covid-19 desinformatie en Bad Vaxx, over desinformatie rondom vaccinaties.
Wat is een goede serious game?
Een goede game respecteert het onderwerp én de speler. Het geeft spelers de vrijheid om een onderwerp van alle kanten te verkennen. We ontwerpen games vanuit de leerdoelen; een goed scenario is daarbij leidend. Vervolgens zoeken we een vormgeving en spelconcept dat daarbij past. Inmiddels hebben we heel veel ervaring in het schrijven van verhaallijnen en het maken van illustraties, animaties en geluid bij games. We kunnen je daarbij dus goed helpen als je een idee voor een game hebt maar niet zelf de content wilt maken.
Speelbaar op het web
Onze games zijn speelbaar op het web. Daardoor kan iedereen ze spelen op elke device. Content kan gemakkelijk worden aangepast en vertaald. Het is ook mogelijk om (anoniem) speeldata te verzamelen, bijvoorbeeld voor onderzoek achteraf.
Uitdagend inzicht
We starten met een creatieve sessie waarin we de leerdoelen bespreken. Wat willen we dat iedere speler meeneemt na het spelen? Op basis daarvan schrijven we het scenario en zoeken we de juiste spelvorm. We bedenken bij ieder onderwerp een passende interactieve beleving, waar je echt iets van opsteekt. Een proces van schaven, testen en heel veel spelen!
Realisatie
Vervolgens bouwen we de game, en begeleiden we de productie van bijv. video, animaties en de soundtrack. We zorgen ervoor dat de inhoud van het spel via een CMS beheerd kan worden. Je kunt de game vertalen en er onderzoeksvragen aan toevoegen.
Continuïteit
Na de lancering kan je op ons rekenen: we verzorgen onderhoud en helpen bij uitbreidingen of analyse van de speeldata.
