Een app waarmee Vaillant haar klanten beter advies geeft

Voor Vaillant ontwierpen we een simpele oplossing voor een praktische uitdaging. Een web-app waarmee Vaillant haar klanten een betere service biedt en de installateurs een zorg minder hebben. Goed ontwerp is tot een hoop in staat.

Tijdens de kennismaking met Vaillant bespraken we hun vraag: een web-app die onze installateurs helpt tijdens bezoek aan klanten. Wat moet zo'n app eigenlijk doen? Voor wie ontwerpen we? Tijd om ons te verdiepen in het merk en de doelgroep.

De CV-ketels die Vaillant maakt zijn waanzinnig goed maar zelfs Vaillant-ketels gaan weleens stuk. Vaillant is een kwaliteitsmerk dat topservice levert, dus in dat geval gaat een installateur bij de klant langs. Soms kan de ketel direct gerepareerd worden maar soms is vervangen op lange termijn goedkoper. De installateur vindt het vervelend om de klant in dat geval te moeten overtuigen een nieuwe ketel aan te schaffen en voor klanten is het vervelend dat ze geen goed inzicht hebben in alle kosten en opties.

We ontwierpen een begrijpelijke wizard waarmee de installateur sámen met de klant in een paar stappen advies krijgt over de ketel. Repareren of toch vervangen? De app geeft een eerlijk advies en dat maakt het voor Vaillant, de installateur én de klant makkelijker.

Eerste scherm van de wizard waarmee installateurs advies geven over een ketel
Bij de vragen die een installateur stelt horen duidelijke iconen
Met de app kies je de optie die voor jou het voordeligst is
Een website werkt als web-app op alle mobiele devices

We hebben het project gescrumd op ons kantoor in Den Haag, samen met de product-manager en de developers van Omniscale. Door te scrummen konden we snel schakelen en meedenken over inhoudelijke uitdagingen. In een aantal sprints werkten we het interactie-ontwerp en de vormgeving van de app uit. We werkten toe naar een demo die in de praktijk getest kon worden.

Resultaat? Een app waarmee de installateur samen met de klant een vragenlijst doorloopt en binnen vijf minuten 0p maat gemaakt advies krijgt. De app gebruikt de woonsituatie, het budget en de comfortwensen van de klant om uit te rekenen wat het beste advies is, daarna kunnen verschillende opties worden vergeleken. Zo voorkomen we dat de installateur of de klant het gevoel krijgt dat er iets 'verkocht' moet te worden en communiceert Vaillant op een eerlijke, duidelijker manier die goed bij het merk past.

De app wordt op dit moment door installateurs in Nederland en België gebruikt.

Geïnteresseerd in een samenwerking?

Bas Breugelmans

Bas Breugelmans
06 41 28 98 41
bbreugelmans@gusmanson.nl